(Scene)kunstens organisatoriske forutsetninger! Frankfurter dybde-samtaler med Ensemble Modern, Kammerspiele i München, Théâtre Lausanne, Toneelhuis i Antwerpen m.f.

(Scene)kunstens organisatoriske forutsetninger! Frankfurter dybde-samtaler

Hvilken organisering ligger ofte bak store kunstneriske «hendelser»? Hva skyldes det når ting — som ser så lovende ut på papiret — går galt? Hvorfor har f.eks Ensemble Modern, med sin flate struktur og sin medbestemmelses-profil, fått til det forløperen Schauspiel Frankfurt — med sitt forsøk på et allmannastyrt teater — ikke fikk til i tiåret før? Hva gikk nå egentlig galt på Volksbühne i Berlin under Dercon? Hvorfor peker Heiner Goebbels og Rimini Protokoll så ofte på Sveits og på Théâtre Lausanne som det perfekte sted å produsere sine forestillinger? Og hvordan tenkes og arbeides det  nå i Marburg, hvor to teatersjefer — heller enn en —  og med likt mandat har overtatt et tradisjonsrikt teaterhus? Hvordan organiserer Kammerspiele i München sine mange – og radikalt ulike – forestillinger, og hvordan skiller dette seg fra Theaterhaus Jena, Bauhaus-teatret med sine uvanlige modeller for drift,  eller fra den belgiske «motoren» Toneelhuis i  Antwerpen? 

Hvorfor ikke spørre dem selv, tenkte vi, og arrangerte et 3 dagers  symposium/masterclass på Institut für Theater-Film und Medienwissenscahft i Frankfurt a.M. Dette var også siste offisielle etappe for mitt engasjement som Hölderlin Gastprofessur i sammenlignende ob allmenn dramaturgi 2018. 

Noen av samtalene vil gjøres tilgjengelig på nett i tiden framover, og jeg vil selv forsøke å bidra med en større tekst/refleksjon herfra. Jeg vil her særlig trekke fram samtalen jeg hadde med Reiner Römer — slagverker og sentral tenker i det enestående samtidsmusikk-kompaniet  Ensemble Modern.  Jeg tror at Norge og norsk teater har mye å hente i slike komparative undersøkelser, og — ikke minst — andre kan også ha mye å lære av norsk teater! Det, om ikke annet, får være min oppsummering.

Auf Wiedersehen FF

Herzlich

TVL

28. oktober 2018
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Nyheter / News