‘Vår ære/ vår makt’ vinner av Ibsenprisen!

‘Vår ære/vår makt’ er vinner av Ibsenprisen 2017!

De to andre nominerte var:

  • 1930 – Diktatoren av Yngve Sundvor. Urpremiere ved Rogaland Teater i april 2016. Produsert av Statsteatret.
  • La deg være av Arne Lygre. Urpremiere ved Nationaltheatret i september 2016.

Den nasjonale Ibsenprisen er landets eneste dramatikkpris. Ibsenprisen deles årlig ut til en dramatisk tekst som har hatt urpremiere eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av foregående kalenderår. (Ibsenawards)

Juryen fortalte i sin begrunnelse at teksten på en svært overbevisende måte binder sammen fortiden og nåtiden i en vev av referanser som oppleves som bevissthetsutvidende. Biografiske data om Nordahl Grieg føyes sammen med annen dokumentarisk informasjon: de historiske hendelsene som lå til grunn for Vår ære og vår makt, konteksten dikteren skrev verket i og teatrets påfølgende iscenesettelse, hvordan forestillingen rammet sin tid – samt hvordan «Vår ære/vår makt» rammer vår tid og vårt klasse-inndelte samfunn.

En særegen energi og vilje særpreger dramaet og juryen overraskes av måten de ulike dramaturgiske elementene er flettet sammen til en helhet. Til tross for et utall montasjer og perspektivvridninger, fremstår verket helstøpt, med én stemme. Sentralt i Lid og Løveids konstruksjon av Vår ære/vår makt finner vi spill-metaforen, som på et besnærende vis gir leseren/publikummeren både et distanserende overblikk og et med-ansvar for narrativet. (henter fra khio.no)

Vinneren ble offentliggjort onsdag 22. mars 2017 på Ibsenhuset i Skien. 

Fikk du ikke med deg Vår Ære/Vår Makt i fjor?

Nypremiere 30. september 2017 på Den Nationale Scene (Bergen)! 

«Fridomens Vegar» & «Vår Ære/Vår Makt» på liste over viktigste forestillinger i 2016!

Både «Fridomens Vegar» og «Vår Ære/Vår Makt» – to makroetyder i vårt forskningsprosjekt – er inne på Klassekampens liste over årets viktigste forestillinger!

I alt var 9 forestillinger med i utvalget, gjort av Klassekampen sine tre kritikere.

1-a1-b

Her er begrunnelsene fra klassekampen:

Fridomens Vegar: 

«Regissør og forfatter Tore Vagn Lid går stadig nye veier, ikke minst når det gjelder å utfordre og engasjere publikum. I «Fridomens Vegar» deltar for eksempel tilskuerne aktivt som medlemmer av quizlag, en ironisk kommentar til dagens konkurranseiver. Oppsetningen der skuespillerne elegant veksler mellom å spille seg selv og quiz-verter, er et krast angrep på testingens dominerende plass i vårt sanfunn. Den stiller både provoserende og tankevekkende spørsmål som gjør den til viktig samtidsteater.» (Idalou Larsen)

Vår Ære/vår makt: 

Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid har nyskrive Nordahl Griegs bitande mellomkrigsoppgjer med norsk reiarkapital. Saman med scenograf Olav Myrtvedt har dei laga ei multimediaframsyning der skiljet mellom scene og sal er borte og publikum fysisk får kjenne på klasseskilnadane. Underhaldande og velspela politisk teater» (Amund Grimstad)

Husk at det fortsatt er mulig å se begge forestillingene! 

Fridomens Vegar på Det norske teatret har kun ledige billetter i dag, men Vår ære/vår makt går på Den Nationale Scene i Bergen fra 30. september til 27. oktober 2017! 

 

2

Tore Vagn Lid får Pernillestatuetten 2016!

Pernillestatuetten utdeles en gang i året til en scenekunstner i Bergen; en skuespiller, danser, instruktør, koreograf, scenograf, komponist, musiker eller dramatiker. Grunnlaget for utdelingen skal være en stor prestasjon i det foregående året. Dette kan også gjelde stor kunstnerisk innsats over lengre tid. Blant tidligere vinnere finner en blant annet Kjetil Bang-Hansen, Bjarte Hjelmeland, Helge Jordal og Wenche Kvamme.

Lørdag mottok Tore Vagn Lid Pernillestatuetten med følgende begrunnelse:

Omfattende kunstnerskap

Regissør, forfatter og musiker Tore Vagn Lid mottok Pernillestatuetten 2016 for forestillingen «Vår ære/vår» maktpå DNS spesielt, og for sitt omfattende kunstnerskap generelt.

– Lid har hele veien hatt en markant stemme, både gjennom sitt særpregede sceneunivers og som samfunnsaktør. Over en lang karriere har bergenskunstneren gjort seg bemerket både i inn- og utland, og ble blant annet tatt ut som første norske regissør til Salzburger Festspieles «Junge Regisseure» i 2008. Her hjemme har han mottatt en rekke priser, deriblant Hedda-prisen. Gjennom samarbeidet med dramatiker Cecilie Løveid i Vår ære/vår makt (2016) tar Lid kunstnerskapet sitt til nok et nytt nivå, hvor han har nådd et bredere publikumslag og vekket stor begeistring, sa Persson ved overrekkelsen.

Tore Vagn Lid har en doktorgrad fra Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen, er kunstnerisk leder for Transiteateret-Bergen og ansatt som professor i regi ved Kunsthøgskolen i Oslo.

pernillestatuetten

 

4. desember 2016
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Nyheter / News, Vår ære/Vår makt

Anmeldelser Vår ære/vår makt

image1

Hentet fra dns.no : 

«Vår ære/vår makt» får kjempeanmeldelser i pressen etter urpremieren 29. januar. BT gir like godt en sekser, mens BA og Dagbladet gir terningkast fem til Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids granskning av Nordahl Griegs drama.
«Bedre teater ser du sjelden på norske scener», slår Jan H. Landro i BT fast og fortsetter: «Det var grunn til å gå til dette prosjektet med en viss skepsis; mislykket tukling med klassikerne har vi sett nok av. Men hva skjer? Jo, nytt og gammel veves nærmest sømløst sammen, overgangene er kontrastrike og virkingsfulle, ensemblespillet sitter fra første scene, musikken med sine ekko av det nasjonale er skrevet og brukt intelligent, og de tre musikerne gjør en drømmejobb. Og den nødvendige, kritiske avstanden til det som skjer på scenen, blir også opprettholdt.» Les anmeldelsen her

BAs Per Haukaas er også begeistret og triller altså en femmer på den berømte terningen og slår fast at «Nordahl Grieg fanger oss fortsatt». «Det er et ambisiøst prosjekt, presentert med en effektiv scenografi, et stort historisk materiale og med en strøm av lyd og bilder. Alle inntrykkene vi får i løpet av de to timene som «Vår ære/Vår makt» pågår, fascinerer, forundrer og forvirrer oss. Tore Vagn Lid har som medforfatter og ansvarlig for regi og konsept satt sitt spesielle preg på forestillingen. Dette er en multimedia-oppsetning der et scenisk mørkerom fremkaller og forstørrer bilder.» Les anmeldelsen her

Dagbladet gir også terningkast fem og Lillian Bikset skriver blant annet: «Fortellingen er effektivisert, forståelsene utvidet, i Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids «Vår ære/vår makt». Konteksten er utvidet. Tidsperioden er utvidet. Biografisk informasjon om Nordahl Grieg og Gerd Egede Nissen er lagt inn, det er også annen dokumentarisk info. Sammenhenger som i 1935 var allment kjente blir forklart. Samtidig er fortellingen effektivisert: Originaltekst er redigert, komprimert og gitt ny kronologi. Symboler er skiftet ut. Den Nationale Scene gjør rett i å kalle «Vår ære/vår makt» en urpremiere. Oppsetningen framstår som langt mer enn en oppdatering av Nordahl Griegs skuespill. «Vår ære og vår makt» ligger naturligvis til grunn, men dette er både en bevissthetsutvidelse og en formutvidelse.»Les anmeldelsen her

Klassekampen er også full av lovord og Therese Bjørneboe skkriver blant annet: «Til tross for et myldrende idétilfang, er «Vår ære/Vår makt» imponerende helstøpt.» og «Både musikalsk og visuelt er forestillingen rett og slett et show, to timer uten dødpunkter». ««En framkalling av Bergen, krigen og kapitalismen», kaller teatersjef Agnete Haaland forestillingen i programmet. Ordet «framkalling» er ikke tilfeldig valgt, for i Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids «Vår ære/Vår makt» tenker de på teatret som et mørkeromarbeid.
Som det fremgår av tittelen, bygger forestillingen på Nordahl Griegs mest berømte stykke, «Vår ære og vår makt». Men heller enn å være en moderne og aktualiserende fortolkning, eller oppsetning, har prosjektet karakter av å være en dokumentasjon av Hans Jakob Nilsens legendariske oppsetning på Den Nationale Scene i 1935. Den forestillingen utløste en av de heftigste teaterfeidene i norsk teaterhistorie, etter at styret grep inn og ville stanse den», skriver Bjørneboe blant annet.

8. februar 2016
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Nyheter / News, Omtaler / Reviews, Vår ære/Vår makt

Vår Ære/Vår Makt – overstått premiere

Arbeidet med «Vår Ære/Vår Makt», av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid og med regi/konsept av Tore Vagn Lid hadde urpremiere på Den Nationale Scene i Bergen 29.1.2016. Produksjonen involverer prosjektprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid langs flere viktige akser, og dokumentasjon/refleksjon herfra vil foreligge og publiseres utover i spilleperioden.

image