Ny vitskap = nye drama: teater som (for)varslar

Etyde til Fridomens Vegar, Fjallraven Kanken Mini premiere på Det Norske Teatret (8.10.2016)
av Tore Vagn Lid

(mer…)

13. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Fridomens Vegar, Nyheter / News, Refleksive etyder / Reflexive Etudes

Fridomens Vegar

Av Tore Vagn Lid

Premiere på Det Norske Teatret, 8.10.2016

Eg har lenge undra meg over at samtidas credo om den grenselause individuelle fridomen synest gå hand i hand med stadig meir fingitra portar av testar og kontroll-instansar. Alle vil vi liksom teste alle, og det i nær sagt alt; leiinga i barnehagen som testar barna men som sjølv blir testa av kommunale byråkratar som igjen må kvalitetssikrast av andre over dei og kring dei. Osv.:
• «Slik testar sjefen deg!»
• «Slik testar du sjefen!»
• «Test barnet ditt!»
• «Slik testar du kjærasten din!»
• «Test deg sjølv!»
Fridomens speleflate er eit spekelkabinett, der den eine testen speglar seg i den andre: Rektoren som testar lærarens evne og vilje til å teste eleven i nasjonale og internasjonale testar, som så igjen skal gjere det mogleg å skilje vinnarar frå taparar; barn mot barn, leiar mot leiar, medarbeidar mot med-arbeidar, skule mot skule, fedrar mot mødrer, kommune mot kommune, region mot region, land mot land og kontinent mot kontinent. Europa sakkar akterut. Varsko her! Asia kjem! «Og eg.,» som ei ung jente fråSandefjord skriv, etter å ha testa seg sjølv mot ein vegg av nasjonale og overnasjonale prøver..

• «..Eg er under forventa.»

Fridomens vegar synest brulagt med testar, ja vel. Men kvifor eigentleg? Kor kjem denne teste-trongen frå? Er testane der for vår skuld, for at vi skal kunne få det betre – altså (for)betre oss og dei andre, eller har dei kanskje byrja å leve sitt eige mystiske liv – utanfor oss, uavhengige av oss? Er det framleis menneska som skaper testen, eller er det i røynda testen som gradvis og eigenrådig har byrja å skape menneska? Og kanskje viktigast av alt: Kven er det eigentleg som sikrar kvaliteten til denne «Store Andre», denne overjordiske kvalitets-sikraren? Ja, kven er det som til sjuande og sist testar testaren?

• «Godt teater skal stille spørsmåla – ikkje svare»

– er ei litt sliten og lett falmande sanning, årvisst resirkulert i norske teaterprogram. Men kvifor det eigentleg? Kvifor resignere allereie før startstreken? Kvifor ikkje i det minste ha svaret som ambisjon, som utgangspunkt? I mitt vesle teater-stykke skal det ikkje berre stillast spørsmål (som desse), men og gjerast forsøk på å svare. Derfor sender eg to «utgåande reporterar» på ein ekspedisjon for faktisk å finne denne, kall det gjerne sjuande testaren i Pisa-tårnet. Kva vegar dei slår inn på, om dei må gå bakover eller framover i tid, og om dei til sist evnar å løyse oppgåva og komme velberga attende, eller om dei forsvinn og går til grunne undervegs, står (det) sjølvsagt att å sjå. Her er oddsen uviss. Uvisst er det òg kva opphavet til desse barna er. Kven er dei, eigentleg? Er dei (a) –

☐»Det stoffet draumar er laga av»

– som Shakespeare nok kunne ha svara?
Vel, dei siste par åra har vi fått nye hjelpemiddel: Enkle gen-testar som no kan kjøpast for nokre skarve hundrelappar på norske apotek, lovar oss sannsynlege svar på kva barna våre i framtida bør satse på – eller betre, kva vi som opplyste og ansvarsmedvitne foreldre bør satse på for arvingane våre. M.a.o.: Eit innsyn i det draume-stoffet vi er koda med. Det er då ein start, ikkje sant? «Stay on these roads!», slik lyder samtidas ord, frå jobbintervjuarens kartlegging av korleis du kjem til å utføre arbeidet ditt i morgon, til forsikringsselskapet si jakt på familiens sjukdoms-rapportar og potensielt arvelege disposisjonar. For desse forsikrande selskapa handlar det sjølvsagt ikkje om å forandre, men om å kalkulere risiko gjennom å vite noko om det som enno ikkje har skjedd.
Spørsmåla er berre – kva med oss? Vil vi dette? Og om vi vil vite, kor mykje vil vi då vite? Og kven andre skal i så fall få vite, det vi veit, om dei som kanskje enno ikkje er fødde? Og vil barnet eigentleg vite det sjølv? Vil det vite kva for draume-stoff det er laga av, og kva det i så fall ikkje er laga av? Det å vite tidleg nok – kan redde liv. Utan tvil. Sjukdomar kan haldast i sjakk, tragediar førebyggast. Men er det òg mogleg å sjå for seg at ho som alt frå starten av blir opplyst om at ho ikkje kan, heller ikkje vil ta seg bryet med å forsøke, slik at ho – pliktoppfyllande – lever opp til si eiga prognose, si eiga forventning? I kven si interesse er det – eigentleg? Her er det mykje som er uvisst. Det som likevel er sikkert, er at med ny vitskap vil alltid nye utfordringar, nye konfliktar, nye drama trenge seg på. Så langs desse «fridomens vegar»;

☐Går det eigentleg ei grense for kor opplyste vi ønskjer å bli?

Om eg til dømes veit, at mine foreldre visste om sine eigne arvelege diagnosar;

☐Kan eg saksøke foreldra mine for å ha blitt født?

Eller som det heiter – sitert direkte frå «dei nye rettstvistane»;

☐«can people which have severe, pain-cousing genetic/inherited diseases sue their parents for giving birth to them in the first place?»

Ja, her ligg det spørsmål til ein heil quiz, du! Og er det noko denne teaterkvelden kan love, så er det nettopp dette: Quizen som teater og teateret som quiz! Med andre ord eit teater med låge skuldrer der publikum er på lag med kvarandre – og mot kvarandre – og der vi saman med eit vertskap av skodespelarar og musikarar går inn for å løyse samfunnsoppgåver – om mogleg, ein gong for alle. Og heilt sikkert er det, at det til slutt vil vanke ekte premiar til dei beste.

tekst/regi/audio-visuelt konsept
Tore Vagn Lid

12. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Fridomens Vegar, Fridomens Vegar - refleksiv etyde, Nyheter / News

Agenda: Hva er (musikk)dramaturgi?

Med forbehold om endringer

Cropped DNT II

Fredag 29.4-16 10:00-15:30

10:00-10:15: Kaffe/mingling

10:15-10:45: Preludium Tore Vagn Lid

10:45-11:45: Eleni Varopoulou

11:45-12:15: Spørsmål/ diskusjon

12:00-12:30: LUNCH

12:30-13:15: Henrik Hellstenius

13:15-13:35: Spørsmål/ diskusjon

13:35-14:20: Eivind Buene

14:20-14:40: Spørsmål/diskusjon

14:40-15:30: Åpen samtale

 

NB: 19.30 åpen invitasjon til Dramatikkens Hus og demo-presentasjon av Tore Vagn Lid/Transit Bergens nye «N-DUB»/»U-DUB «. (adresse: Tøyenbekken 34. T-bane Grønland) åpen bar/fri entrè.

 

Lørdag 30.4-16 11:00-16:00

11:00-11:15: Kaffe/Mingling

11:15-11:30: Innledning/oppsummering Tore Vagn Lid

11:30-12:30: Hans-Thies Lehmann

12:30-13:00: Spørsmål/diskusjon

13:00-13:30:LUNCH

13:30-14:15: Tora Augestad

14:15 – 14:45: Spørsmål/diskusjon

14:45-15:45: Paneldebatt: Tore Vagn Lid, Hans Knut Sveen, Glenn Erik Haugland, Per Boye Hansen – Et forsøk på å definere musikkdramaturgi

15:45-16:00: Tore Vagn Lid: Avslutning/Oppsummering

Cropped DNT III

 

Highway Hypnosis – workshop og etyde-presentasjon

Takk til alle som gjennomførte/presenterte 5 etyder fra «Highway Hypnosis» på KHIO. Takk til Transiteatret-Bergen, til MA fra Teaterhøgskolen, til Teknisk på KHIO, til samarbeidspartnere og til publikum.

cof

cof

cof

cof

sdr

sdr

Anmeldelser Vår ære/vår makt

image1

Hentet fra dns.no : 

«Vår ære/vår makt» får kjempeanmeldelser i pressen etter urpremieren 29. januar. BT gir like godt en sekser, mens BA og Dagbladet gir terningkast fem til Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids granskning av Nordahl Griegs drama.
«Bedre teater ser du sjelden på norske scener», slår Jan H. Landro i BT fast og fortsetter: «Det var grunn til å gå til dette prosjektet med en viss skepsis; mislykket tukling med klassikerne har vi sett nok av. Men hva skjer? Jo, nytt og gammel veves nærmest sømløst sammen, overgangene er kontrastrike og virkingsfulle, ensemblespillet sitter fra første scene, musikken med sine ekko av det nasjonale er skrevet og brukt intelligent, og de tre musikerne gjør en drømmejobb. Og den nødvendige, kritiske avstanden til det som skjer på scenen, blir også opprettholdt.» Les anmeldelsen her

BAs Per Haukaas er også begeistret og triller altså en femmer på den berømte terningen og slår fast at «Nordahl Grieg fanger oss fortsatt». «Det er et ambisiøst prosjekt, presentert med en effektiv scenografi, et stort historisk materiale og med en strøm av lyd og bilder. Alle inntrykkene vi får i løpet av de to timene som «Vår ære/Vår makt» pågår, fascinerer, forundrer og forvirrer oss. Tore Vagn Lid har som medforfatter og ansvarlig for regi og konsept satt sitt spesielle preg på forestillingen. Dette er en multimedia-oppsetning der et scenisk mørkerom fremkaller og forstørrer bilder.» Les anmeldelsen her

Dagbladet gir også terningkast fem og Lillian Bikset skriver blant annet: «Fortellingen er effektivisert, forståelsene utvidet, i Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids «Vår ære/vår makt». Konteksten er utvidet. Tidsperioden er utvidet. Biografisk informasjon om Nordahl Grieg og Gerd Egede Nissen er lagt inn, det er også annen dokumentarisk info. Sammenhenger som i 1935 var allment kjente blir forklart. Samtidig er fortellingen effektivisert: Originaltekst er redigert, komprimert og gitt ny kronologi. Symboler er skiftet ut. Den Nationale Scene gjør rett i å kalle «Vår ære/vår makt» en urpremiere. Oppsetningen framstår som langt mer enn en oppdatering av Nordahl Griegs skuespill. «Vår ære og vår makt» ligger naturligvis til grunn, men dette er både en bevissthetsutvidelse og en formutvidelse.»Les anmeldelsen her

Klassekampen er også full av lovord og Therese Bjørneboe skkriver blant annet: «Til tross for et myldrende idétilfang, er «Vår ære/Vår makt» imponerende helstøpt.» og «Både musikalsk og visuelt er forestillingen rett og slett et show, to timer uten dødpunkter». ««En framkalling av Bergen, krigen og kapitalismen», kaller teatersjef Agnete Haaland forestillingen i programmet. Ordet «framkalling» er ikke tilfeldig valgt, for i Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids «Vår ære/Vår makt» tenker de på teatret som et mørkeromarbeid.
Som det fremgår av tittelen, bygger forestillingen på Nordahl Griegs mest berømte stykke, «Vår ære og vår makt». Men heller enn å være en moderne og aktualiserende fortolkning, eller oppsetning, har prosjektet karakter av å være en dokumentasjon av Hans Jakob Nilsens legendariske oppsetning på Den Nationale Scene i 1935. Den forestillingen utløste en av de heftigste teaterfeidene i norsk teaterhistorie, etter at styret grep inn og ville stanse den», skriver Bjørneboe blant annet.

8. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Nyheter / News, Omtaler / Reviews, Vår ære/Vår makt

FV motivforside

bilde 2

bilde 3

bilde 4

 

6. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Fridomens Vegar

Kva er Artistic Research? Om Nordahl Grieg og grenseproblemet

imageI rekkja av forsøk på å svare på kva Artistic Research kan tyde: Kva opnar ein kunstprosess av nye perspektiv og blikk på eit material og eit fenomen? Kva katalyserer kunstprosessen for andre diskurser – og vice versa? Kva er produktive strategiar mellom teater, musikk og refleksiv vitskap?

Her, så subjektivt som mogleg; innlegg om Nordahl Grieg, om kva eg kallar  «Nøytralitets»- eller «grenseproblemet», og om å gå i dialog med «Vår ære og Vår makt» på Den Nationale Scene. Podcast frå Dramatikkens Hus, 26.4:

https://m.soundcloud.com/user-710015072/tore-vagn-lid-om-nordahl-grieg-foredrag-pa-dramatikkens-hus-264-2016

 

 

Tore Vagn Lid får Pernillestatuetten 2016!

Pernillestatuetten utdeles en gang i året til en scenekunstner i Bergen; en skuespiller, danser, instruktør, koreograf, scenograf, komponist, musiker eller dramatiker. Grunnlaget for utdelingen skal være en stor prestasjon i det foregående året. Dette kan også gjelde stor kunstnerisk innsats over lengre tid. Blant tidligere vinnere finner en blant annet Kjetil Bang-Hansen, Bjarte Hjelmeland, Helge Jordal og Wenche Kvamme.

Lørdag mottok Tore Vagn Lid Pernillestatuetten med følgende begrunnelse:

Omfattende kunstnerskap

Regissør, forfatter og musiker Tore Vagn Lid mottok Pernillestatuetten 2016 for forestillingen «Vår ære/vår» maktpå DNS spesielt, og for sitt omfattende kunstnerskap generelt.

– Lid har hele veien hatt en markant stemme, både gjennom sitt særpregede sceneunivers og som samfunnsaktør. Over en lang karriere har bergenskunstneren gjort seg bemerket både i inn- og utland, og ble blant annet tatt ut som første norske regissør til Salzburger Festspieles «Junge Regisseure» i 2008. Her hjemme har han mottatt en rekke priser, deriblant Hedda-prisen. Gjennom samarbeidet med dramatiker Cecilie Løveid i Vår ære/vår makt (2016) tar Lid kunstnerskapet sitt til nok et nytt nivå, hvor han har nådd et bredere publikumslag og vekket stor begeistring, sa Persson ved overrekkelsen.

Tore Vagn Lid har en doktorgrad fra Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen, er kunstnerisk leder for Transiteateret-Bergen og ansatt som professor i regi ved Kunsthøgskolen i Oslo.

pernillestatuetten

 

4. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Nyheter / News, Vår ære/Vår makt

Fridomens Vegar

Få med dere Fridomens Vegar på Det norske teatret! Kjøp billetter HER

 

Fridomens Vegar

teaser av: Karl Alvenes 

 

Medvirkende: 

Audiovisuelt konsept, regi/musikk: Tore Vagn Lid
Scenografi og video: Kyrre Bjørkås
Lyskonsulent: Martin Myrvold
Kostyme: Kyrre Bjørkås/Ingunn Birkeland
Animasjon: Kristian Pedersen
Lyddesignar: AK Schille/Tomas Nilsson
Research: Tor Christian F. Bleikli/Helge Holgersen
Videoteam: Jacob Kronen v/ Who Dares
Designtenester: All Tomorrows
Dramaturg: Anders Hasmo Dahl
Regiassistent: Ida Blixt Teige

Gitar: Thomas Valeur
skuespillere: Ane Dahl Torp, Marie Blokhus, Joachim Rafaelsen, Bjørn Sundquist, Kristine Græsholt Svalheim, Sigurd Græsholt Svalheim, Billie Cejka Risnes, Edvard Niklasson Måseide

2. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Fridomens Vegar, Nyheter / News

Vår Ære/Vår Makt – overstått premiere

Arbeidet med «Vår Ære/Vår Makt», av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid og med regi/konsept av Tore Vagn Lid hadde urpremiere på Den Nationale Scene i Bergen 29.1.2016. Produksjonen involverer prosjektprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid langs flere viktige akser, og dokumentasjon/refleksjon herfra vil foreligge og publiseres utover i spilleperioden.

image

 

1. september 2016
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Nyheter / News, Vår ære/Vår makt