From the performance – «Fridomens Vegar» at Det Norske Teatret 2016

From the performance – «Fridomens Vegar» at Det Norske Teatret 2016

  • voice: Bjørn Sundquist 
  • text/music: Tore Vagn Lid
  • Visual/Animation: Kyrre Bjørkås/Kristian Pedersen
  • guitar: Thomas Valeur 

Fridomens Vegar from K B on Vimeo.

U-DUB og N-DUB på Sand festivalen!

15.-17. september spiller Transiteatret-Bergen N-DUB og U-DUB på Sand festivalen!

 

N-DUB vises:

  • 16. september: *11.00-12.00, *13.00-14.00
  • 17. september: 17.00-18.00

* Utsolgte forestillinger

U-DUB vises:

  • 17. september: 19.00-20.00

 

Sted: Bi-scenen, Kristiansand Teater

Kjøp billetter HER

 

N-DUB

n-dub

Foto: Thor Brødreskift

I Transiteatrets N-dub råder naturtilstanden og «alles krig mot alle». I N-dub finnes ingen fluktruter, og aktørene må finne vei i livet gjennom kamphandlinger. Hvordan handler og samhandler mennesket i naturtilstanden, og hvordan kan man vinne frem i et spill hvor bare den mest tilpasningsdyktige seirer? DUB som musikkproduksjonsform oppsto i en tid av protest og opprør på Jamaica rundt 1970, kompet sto i sentrum og vokalsporet forsvant. I forestillingen brukes dubens prinsipper i et musikkscenisk beredskapsteater.

U-DUB

u-dub

Foto: Thor Brødreskift

I U-dub råder unntakstilstanden, og normale regler og lover er satt ut av spill. Hvordan kan mennesker begrunne sine valg i en situasjon der ingen normer lenger er gyldige? En kjent filosof sa at den som unngår unntakstilstanden, er fornuftig. Men hva om det er umulig å komme seg unna? I U-dub utforskes dramaturgi og menneskelig samspill i en situasjon i oppløsning. I U-dub forenes scenekunst med DUB-dj-ens arbeidsmåter rundt et felles mål: Å forberede oss på å overleve unntakstilstanden.

 

Fra: 15 år

Konsept/produksjon: Transiteatret ved Tore Vagn Lid.
Utøvere: Tore Vagn Lid, Jonas Skarmark, Tomas Nilsson, Morten Skage, Hilde Annine Hasselberg, Tor Christian Bleikli, Selma Indine Strønen Damm, Henrikke Meidell

 

29. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: DUB, Dub Leviathan!, Nyheter / News

Auf der Suche einer reflexiven Dramaturgie: Wenn die Struktur nicht kann, was die Akteure wollen

img_6571img_6570 3. til 6. november 2016 vil Tore Vagn Lid holde innlegg under Kongress der Gesellschaft für Theaterwissenschaft i Frankfurt og Gießen. Temaet for kongressen er teater som kritikk (Theater als Kritik).

fra nettsidene til Gtw. om kongressen:

«Under the heading “Theatre as Critique”, the organisers of the 13th Congress of the Society for Theatre Studies invite researchers to examine theatre as a critical practice. With the crisis of the classical groundings of both theatre and critique in mind, the congress aims at a reconsideration of, on the one hand, the history, theory and issues of theatre and, on the other, the concept of critique. At the heart of the debate, therefore, is not just the subject matter of theatre critique but rather critique itself. Plenary speeches and shorter contributions on 8 different subject areas will be complemented by performative formats, visits to the theatre, talks and scenic contributions from students of the Hessian Theatre Academy (HTA).»

 

(mer…)

Pressen om fridomens vegar

8. oktober var det premiere på makroetyden Fridomens Vegar på det norske teatret. forestillingen fikk karakter 5 av både Aftenposten, Dagsavisen og Dagbladet.

fullsizerender-kopi

Fra Aftenpostens anmeldelse: 

VÅR DYREBARE FRIHET ER EN ILLUSJON

«Spørsmålene Vagn Lid stiller, både i teksten og etter hvert i quizen, kryper inn under huden på publikum og skaper flere spørsmål – lenge etter at vi forlater teatret. Mens quizen bryter inn som moro-versjonen av en deus ex machina, er det hva Vagn Lid lar svarene avdekke vi tar med oss videre.

Han setter moralske spørsmål under debatt i en underholdende form for vår tid.

Ibsen gjorde det i sin tid. Han revolusjonerte som kjent teatret og sjokkerte borgerskapet.

Vi lar oss ikke så lett sjokkere i dag, men en viss grad av hjernerystelse utsetter Vagn Lid oss for. Det skal han ha takk for, og teatret skal ha takk for å slippe så uvanlig teater til.»

Fra Scenkunst.no sin anmeldelse: 

BALANSE I GALSKAPEN

«Det vrimler, i Tore Vagn Lids postdramatiske ånd, av lydlige, visuelle, musikalske og skuespillmessige elementer som avløser hverandre og spiller sammen. Men jeg kan ikke huske å ha sett det så forløst før. Det er som om formen, med alle sine ingredienser, har kommet dit den skal og hviler i seg selv.»

Fra Dagsavisens anmeldelse: 

LIVET UNDER LUPEN

«Det som først framstår som et uskyldig spørreshow, får etter hvert ettertenksomme og ubehagelige anstrøk etter hvert som spørsmål og svaralternativer antyder tematikkens dybde, og skuespillernes innbyrdes forsøk på å unnslippe de ubehagelige kontrollene de underlegges. I spennet mellom den lette underholdningsformelen og tematikkens skremmende framtidsvisjon, oppstår nyskapende teater som utfordrer.»

Linker til anmeldelsene: 

Aftenposten

Dagbladet 

Dagsavisen 

Scenekunst.no

 

 

24. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Fridomens Vegar, Nyheter / News, Omtaler / Reviews

Fridomens Vegar

BILDE2 Makroetyden Fridomens Vegar har premiere på Det norske teatret 8.

23. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Fridomens Vegar, Nyheter / News

U-DUB in Zagreb

Between 19th and 26th of May Transiteatret-Bergen is attending the festival Faki in Zagreb performing U-DUB – Exercises in the art of surviving State of Emergency by Tore Vagn Lid.

23. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Dub Leviathan!, Nyheter / News

MACROETUDE – Highway Hypnosis

image

Second workshop at KHIO ended very promising! This production is a collaboration between Transit Bergen, KHIO and Norwegian Artistic Research Programme. The different Premieres will be late 2016/ early 2017.

 

Conference: What is(Music)dramaturgy? Music in Theatre – Theatre in Music

On behalf of the artistic research program Knowledge and Skills for a Postdramatic Theatre: Welcome to the conference What is (music)dramaturgy? Music in Theatre – Theatre in Music!

The term music-dramaturgy has traditionally its connotations and its traditions attached to certain genres like musical and opera. Through searching both deeper and broader after the music in theatre and theatre in music, the goal for the conference is to contribute to an expansion, or – if possible – a redefinition of what music-dramaturgy is and can be.

By inspecting theatre in music and music in theatre a two-sided focus will be directed on musicality and musical thought -, work-, and organization forms: On one side the focus is on the dramaturgical aspects of the musical expressions and forms which traditionally have been withheld from the dramaturgical outlook of stage- and movie arts. On the other side the search is upon the musicality of stage forms and theatrical expressions, which have rarely been examined and developed from a musical ear and music’s analytical forms of understanding.


 

Among the participants are:

Tore Vagn Lid

Hans-Thies Lehmann

Eleni Varopoulou

Tora Augestad

Henrik Hellstenius

Eivind Buene

Glenn Erik Haugland

Hans Knut Sveen

Per Boye Hansen


 

Title: What is (music)dramaturgy? Music in Theatre – Theatre in Music

When: Friday 29th April (10:00-15:30) and Saturday 30th April (11:00-16:00)

Where: Det norske teatret, Oslo.

Tickets: 200 NOK, Student: 100 NOK. Get tickets here

 


PKU%20logo2logo_khioDNT_Logo_

N-DUB/U-DUB 2016

With the Tt-B team in Arendal/Grimstad: Hilde Annine Hasselberg, Tomas Nilsson, Tor Chr.F.Bleikli, Morten Skage, Øystein Nesheim, Jonas Skarmark,  Henrikke Meidell, Selma Strønen Damm. Testing out the New N-DUB and U-DUB.

Next step will be at Dramatikkens Hus (Oslo) 29.4.16

16. september 2016
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Dub Leviathan!, Nyheter / News

Ny vitskap = nye drama: teater som (for)varslar

Etyde til Fridomens Vegar, Fjallraven Kanken Mini premiere på Det Norske Teatret (8.10.2016)
av Tore Vagn Lid

(mer…)

13. september 2016
Skrevet av Id

Kategorier: Fridomens Vegar, Nyheter / News, Refleksive etyder / Reflexive Etudes