I dag – på Landmark/Kunsthallen: U-DUB (Teater som unntakstilstand)

I dag 15.2.2017 – på Landmark/Kunsthallen i Bergen: «U-DUB»

Transiteatret-Bergen/Artistic Research Programmet/Kunsthallen Landmark:

  • Forsøk på å utvikle en scenisk Dub, en ny musikk-dramaturgisk genre
  • Teater på Kunsthallen – heller enn på blackboxen 
  • Ensemblet som band – heller enn som «løst projekt» 
  • Et utvidet musikalsk materialbegrep 
  • Stoffskifte mellom aktører og mellom materialer
  • Forsøk på en live streamet happening 
  • makro-etyde inn mot et flerstemt, sosialt og musikalsk erfaringsrom 
  • Unntakstilstander og forsøk på å sette stedfortreder-kultur scenisk på prøve

u-dub

 

 

15. februar 2017
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, DUB, Dub Leviathan!, Nyheter / News

U-DUB og N-DUB på Sand festivalen!

15.-17. september spiller Transiteatret-Bergen N-DUB og U-DUB på Sand festivalen!

 

N-DUB vises:

  • 16. september: *11.00-12.00, *13.00-14.00
  • 17. september: 17.00-18.00

* Utsolgte forestillinger

U-DUB vises:

  • 17. september: 19.00-20.00

 

Sted: Bi-scenen, Kristiansand Teater

Kjøp billetter HER

 

N-DUB

n-dub

Foto: Thor Brødreskift

I Transiteatrets N-dub råder naturtilstanden og «alles krig mot alle». I N-dub finnes ingen fluktruter, og aktørene må finne vei i livet gjennom kamphandlinger. Hvordan handler og samhandler mennesket i naturtilstanden, og hvordan kan man vinne frem i et spill hvor bare den mest tilpasningsdyktige seirer? DUB som musikkproduksjonsform oppsto i en tid av protest og opprør på Jamaica rundt 1970, kompet sto i sentrum og vokalsporet forsvant. I forestillingen brukes dubens prinsipper i et musikkscenisk beredskapsteater.

U-DUB

u-dub

Foto: Thor Brødreskift

I U-dub råder unntakstilstanden, og normale regler og lover er satt ut av spill. Hvordan kan mennesker begrunne sine valg i en situasjon der ingen normer lenger er gyldige? En kjent filosof sa at den som unngår unntakstilstanden, er fornuftig. Men hva om det er umulig å komme seg unna? I U-dub utforskes dramaturgi og menneskelig samspill i en situasjon i oppløsning. I U-dub forenes scenekunst med DUB-dj-ens arbeidsmåter rundt et felles mål: Å forberede oss på å overleve unntakstilstanden.

 

Fra: 15 år

Konsept/produksjon: Transiteatret ved Tore Vagn Lid.
Utøvere: Tore Vagn Lid, Jonas Skarmark, Tomas Nilsson, Morten Skage, Hilde Annine Hasselberg, Tor Christian Bleikli, Selma Indine Strønen Damm, Henrikke Meidell

 

29. august 2016
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: DUB, Dub Leviathan!, Nyheter / News

U-DUB in Zagreb

Between 19th and 26th of May Transiteatret-Bergen is attending the festival Faki in Zagreb performing U-DUB – Exercises in the art of surviving State of Emergency by Tore Vagn Lid.

 

image5-1024x764

13244830_991053240944026_3756134679864235987_n

23. mai 2016
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Dub Leviathan!, Nyheter / News

N-DUB/U-DUB 2016

With the Tt-B team in Arendal/Grimstad: Hilde Annine Hasselberg, Tomas Nilsson, Tor Chr.F.Bleikli, Morten Skage, Øystein Nesheim, Jonas Skarmark,  Henrikke Meidell, Selma Strønen Damm. Testing out the New N-DUB and U-DUB.

Next step will be at Dramatikkens Hus (Oslo) 29.4.16

16. april 2016
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Dub Leviathan!, Nyheter / News

7. februar 2016
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dub Leviathan!, Nyheter / News

14. september 2015
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Dub Leviathan!, Nyheter / News

Fin omtale DUB Leviathan!

Se ny omtale for DUB Leviathan! under Festspillene i Bergen 2015 i Theater der Zeit:

dub

7. september 2015
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dub Leviathan!, Nyheter / News, Omtaler / Reviews

Ny anmeldelse DUB: Leviathan!

I det siste nummeret av Norsk Shakespeare og teatertidsskrift  har Wenche Larsen anmeldt Transiteatrets forestillinger DUB:Leviathan! fra Festspillene i Bergen 2015.

norsk shakespeare tidsskrift

Uttdrag:

”Transiteatrets DUB Leviathan! var den kunstnerisk mest interessante forestillingen.”

”Prosjektet […] tar opp i seg og bygger videre på elementer fra tidligere prosjketer som biologisuiten, som starta med Elephant Stories i 2009, Judasevangeliet og Kill them all. Mens biologisuiten satte et kritisk blikk på legemiddelindustriens og naturvitenskapens definisjonsmakt, tematiserer de seinere forestillingnen en økonomisk politikk som frarøver mennesker livsgrunnlaget. ”

”Transiteatret jobber […] prosessuelt med grunnleggende problemer i vår tid, som de knytter til den enkeltese ansvar som del av fellesskapet.”

”Det er interessant å følge Tore Vagn Lid og Transiteatrets utfoskning av det postdramatiske teatrets og musikkdramaturgiens muligheter. Jeg verdsetter alvoret i det ambisiøse kunstneriske prosjektet, engasjementet for å forstå de grunnleggende mekanismene i den kapitalistiske kverna som produserer pervers privat rikdom og dødbringende fattigdom, og forsøket på å ansvarliggjøre den enkelte i forhold til det samfunnet vi er del av.”

For hele anmeldelsen, samt kommentar til symposiet New Performances – New Tools, se Norsk Shakesepeare og teatertidsskrift nr 2-3 2015 Teater og sensur

31. august 2015
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dub Leviathan!, Nyheter / News, Omtaler / Reviews

Periskop om DUB Leviathan!

DUB Leviathan! tematiserer ulike former for unntakstilstander i et postdramatisk teater, der musikk, skuespill, lyd, scenografi og video virker sammen i en visuell helhet.

Om man først skal bruke barn som aktører i voksnes forestillinger, utmerker Transitteaterets forestilling DUB Leviathan! seg helt klart. Forestillingen er både ambisiøs og rystende. DUB Leviathan! tematiserer ulike former for unntakstilstander i et postdramatisk teater, der musikk, skuespill, lyd, scenografi og video virker sammen i en visuell helhet.

De tre barna på scenen utforsker unntakstilstander – situasjoner utenom det vanlige – der det kreves at de tar valg og handler ut fra dem. Det blir ubehagelig når de utøver vold (i simulerte voldshandlinger) og går til angrep på hverandre. Øyeblikket der de bestemmer seg for å skyte ned et fly som har blitt kapret av terrorister, er spesielt virkningsfullt. Barna er sterke symbolbærere i et spenningsfelt mellom barnlig uskyld og voksen råskap, og forestillingen er til å miste pusten av. Ironisk nok var dette en av de få arenaene under årets festival der barn virkelig tas på alvor som utøvende kunstnere. DUB Leviathan! er laget for et voksent publikum, men kan også sees av ungdom.

28. juni 2015
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Dub Leviathan!