‘Vår ære/ vår makt’ vinner av Ibsenprisen!

‘Vår ære/vår makt’ er vinner av Ibsenprisen 2017!

De to andre nominerte var:

  • 1930 – Diktatoren av Yngve Sundvor. Urpremiere ved Rogaland Teater i april 2016. Produsert av Statsteatret.
  • La deg være av Arne Lygre. Urpremiere ved Nationaltheatret i september 2016.

Den nasjonale Ibsenprisen er landets eneste dramatikkpris. Ibsenprisen deles årlig ut til en dramatisk tekst som har hatt urpremiere eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av foregående kalenderår. (Ibsenawards)

Juryen fortalte i sin begrunnelse at teksten på en svært overbevisende måte binder sammen fortiden og nåtiden i en vev av referanser som oppleves som bevissthetsutvidende. Biografiske data om Nordahl Grieg føyes sammen med annen dokumentarisk informasjon: de historiske hendelsene som lå til grunn for Vår ære og vår makt, konteksten dikteren skrev verket i og teatrets påfølgende iscenesettelse, hvordan forestillingen rammet sin tid – samt hvordan «Vår ære/vår makt» rammer vår tid og vårt klasse-inndelte samfunn.

En særegen energi og vilje særpreger dramaet og juryen overraskes av måten de ulike dramaturgiske elementene er flettet sammen til en helhet. Til tross for et utall montasjer og perspektivvridninger, fremstår verket helstøpt, med én stemme. Sentralt i Lid og Løveids konstruksjon av Vår ære/vår makt finner vi spill-metaforen, som på et besnærende vis gir leseren/publikummeren både et distanserende overblikk og et med-ansvar for narrativet. (henter fra khio.no)

Vinneren ble offentliggjort onsdag 22. mars 2017 på Ibsenhuset i Skien. 

Fikk du ikke med deg Vår Ære/Vår Makt i fjor?

Nypremiere 30. september 2017 på Den Nationale Scene (Bergen)! 

I dag – på Landmark/Kunsthallen: U-DUB (Teater som unntakstilstand)

I dag 15.2.2017 – på Landmark/Kunsthallen i Bergen: «U-DUB»

Transiteatret-Bergen/Artistic Research Programmet/Kunsthallen Landmark:

  • Forsøk på å utvikle en scenisk Dub, en ny musikk-dramaturgisk genre
  • Teater på Kunsthallen – heller enn på blackboxen 
  • Ensemblet som band – heller enn som «løst projekt» 
  • Et utvidet musikalsk materialbegrep 
  • Stoffskifte mellom aktører og mellom materialer
  • Forsøk på en live streamet happening 
  • makro-etyde inn mot et flerstemt, sosialt og musikalsk erfaringsrom 
  • Unntakstilstander og forsøk på å sette stedfortreder-kultur scenisk på prøve

u-dub

 

 

15. februar 2017
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, DUB, Dub Leviathan!, Nyheter / News

DUEPOST #1 til Fyrsten / Machiavelli-variasjoner (liten serie av visuelle tekst-etyder fra pågående manusarbeid)

En liten serie av visuelle tekst-etyder fra pågående manusarbeid: 

IMG_6700

duepost 2 (pic)

duepost 3 (pic)

 

 

 

«Fridomens Vegar» & «Vår Ære/Vår Makt» på liste over viktigste forestillinger i 2016!

Både «Fridomens Vegar» og «Vår Ære/Vår Makt» – to makroetyder i vårt forskningsprosjekt – er inne på Klassekampens liste over årets viktigste forestillinger!

I alt var 9 forestillinger med i utvalget, gjort av Klassekampen sine tre kritikere.

1-a1-b

Her er begrunnelsene fra klassekampen:

Fridomens Vegar: 

«Regissør og forfatter Tore Vagn Lid går stadig nye veier, ikke minst når det gjelder å utfordre og engasjere publikum. I «Fridomens Vegar» deltar for eksempel tilskuerne aktivt som medlemmer av quizlag, en ironisk kommentar til dagens konkurranseiver. Oppsetningen der skuespillerne elegant veksler mellom å spille seg selv og quiz-verter, er et krast angrep på testingens dominerende plass i vårt sanfunn. Den stiller både provoserende og tankevekkende spørsmål som gjør den til viktig samtidsteater.» (Idalou Larsen)

Vår Ære/vår makt: 

Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid har nyskrive Nordahl Griegs bitande mellomkrigsoppgjer med norsk reiarkapital. Saman med scenograf Olav Myrtvedt har dei laga ei multimediaframsyning der skiljet mellom scene og sal er borte og publikum fysisk får kjenne på klasseskilnadane. Underhaldande og velspela politisk teater» (Amund Grimstad)

Husk at det fortsatt er mulig å se begge forestillingene! 

Fridomens Vegar på Det norske teatret har kun ledige billetter i dag, men Vår ære/vår makt går på Den Nationale Scene i Bergen fra 30. september til 27. oktober 2017! 

 

2

Highway Hypnosis – workshop og etyde-presentasjon

Takk til alle som gjennomførte/presenterte 5 etyder fra «Highway Hypnosis» på KHIO. Takk til Transiteatret-Bergen, til MA fra Teaterhøgskolen, til Teknisk på KHIO, til samarbeidspartnere og til publikum.

cof

cof

cof

cof

sdr

sdr

Tore Vagn Lid får Pernillestatuetten 2016!

Pernillestatuetten utdeles en gang i året til en scenekunstner i Bergen; en skuespiller, danser, instruktør, koreograf, scenograf, komponist, musiker eller dramatiker. Grunnlaget for utdelingen skal være en stor prestasjon i det foregående året. Dette kan også gjelde stor kunstnerisk innsats over lengre tid. Blant tidligere vinnere finner en blant annet Kjetil Bang-Hansen, Bjarte Hjelmeland, Helge Jordal og Wenche Kvamme.

Lørdag mottok Tore Vagn Lid Pernillestatuetten med følgende begrunnelse:

Omfattende kunstnerskap

Regissør, forfatter og musiker Tore Vagn Lid mottok Pernillestatuetten 2016 for forestillingen «Vår ære/vår» maktpå DNS spesielt, og for sitt omfattende kunstnerskap generelt.

– Lid har hele veien hatt en markant stemme, både gjennom sitt særpregede sceneunivers og som samfunnsaktør. Over en lang karriere har bergenskunstneren gjort seg bemerket både i inn- og utland, og ble blant annet tatt ut som første norske regissør til Salzburger Festspieles «Junge Regisseure» i 2008. Her hjemme har han mottatt en rekke priser, deriblant Hedda-prisen. Gjennom samarbeidet med dramatiker Cecilie Løveid i Vår ære/vår makt (2016) tar Lid kunstnerskapet sitt til nok et nytt nivå, hvor han har nådd et bredere publikumslag og vekket stor begeistring, sa Persson ved overrekkelsen.

Tore Vagn Lid har en doktorgrad fra Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen, er kunstnerisk leder for Transiteateret-Bergen og ansatt som professor i regi ved Kunsthøgskolen i Oslo.

pernillestatuetten

 

4. desember 2016
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Nyheter / News, Vår ære/Vår makt

Fridomens Vegar

Få med dere Fridomens Vegar på Det norske teatret! Kjøp billetter HER

 

Fridomens Vegar

teaser av: Karl Alvenes 

 

Medvirkende: 

Audiovisuelt konsept, regi/musikk: Tore Vagn Lid
Scenografi og video: Kyrre Bjørkås
Lyskonsulent: Martin Myrvold
Kostyme: Kyrre Bjørkås/Ingunn Birkeland
Animasjon: Kristian Pedersen
Lyddesignar: AK Schille/Tomas Nilsson
Research: Tor Christian F. Bleikli/Helge Holgersen
Videoteam: Jacob Kronen v/ Who Dares
Designtenester: All Tomorrows
Dramaturg: Anders Hasmo Dahl
Regiassistent: Ida Blixt Teige

Gitar: Thomas Valeur
skuespillere: Ane Dahl Torp, Marie Blokhus, Joachim Rafaelsen, Bjørn Sundquist, Kristine Græsholt Svalheim, Sigurd Græsholt Svalheim, Billie Cejka Risnes, Edvard Niklasson Måseide

2. desember 2016
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Fridomens Vegar, Nyheter / News

øst — vest / mikroetyde bergen: «utsnitt» på hordaland kunstsenter

img_6586

dramaturgisk workshop: samarbeid mellom khio/transiteatret-bergen/teatervitenskap uib

23. november 2016
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Logg / Log, Nyheter / News, Sceniske etyder / Scenic Etudes

From the performance – «Fridomens Vegar» at Det Norske Teatret 2016

From the performance – «Fridomens Vegar» at Det Norske Teatret 2016

  • voice: Bjørn Sundquist 
  • text/music: Tore Vagn Lid
  • Visual/Animation: Kyrre Bjørkås/Kristian Pedersen
  • guitar: Thomas Valeur 

Fridomens Vegar from K B on Vimeo.

Auf der Suche einer reflexiven Dramaturgie: Wenn die Struktur nicht kann, was die Akteure wollen

img_6571img_6570 3. til 6. november 2016 vil Tore Vagn Lid holde innlegg under Kongress der Gesellschaft für Theaterwissenschaft i Frankfurt og Gießen. Temaet for kongressen er teater som kritikk (Theater als Kritik).

fra nettsidene til Gtw. om kongressen:

«Under the heading “Theatre as Critique”, the organisers of the 13th Congress of the Society for Theatre Studies invite researchers to examine theatre as a critical practice. With the crisis of the classical groundings of both theatre and critique in mind, the congress aims at a reconsideration of, on the one hand, the history, theory and issues of theatre and, on the other, the concept of critique. At the heart of the debate, therefore, is not just the subject matter of theatre critique but rather critique itself. Plenary speeches and shorter contributions on 8 different subject areas will be complemented by performative formats, visits to the theatre, talks and scenic contributions from students of the Hessian Theatre Academy (HTA).»

 

(mer…)