Duepost #2: Teateret som drivhus
noe – til å vokse i disse avmektige tider? Er det mulig å få noe til å vokse der ingen skulle tro at noe kunne gro? Og herfra kom altså tanken om teateret som drivhus; ikke metaforisk ment, men konkret! Så har vi altså, etter mye forhandling og sondering, fått litt tid og litt penger til å forsøke å lage en konkret utopi; til å få ting til å gro, kollektivt og på egne premisser. Jeg har gitt konseptet et navn: «Malersalen som drivhus». Om det spirer og gror? Vi får vente og se.
Duepost #1: En brevdue lander på veksthuset
- MOTIV: En brevdue lander på veksthuset
—
Skrevet av Id
Kategorier: Dueposter, Fyrsten - Machiavelli variasjoner, Refleksive etyder / Reflexive Etudes
Fyrsten – Machiavellivariasjoner
Operation part 1: The theatre as greenhouse
As response to a growing sense of political impotence, a group of stage performers have decided to build their own “concrete utopia” with the theatre as greenhouse and themselves as gardeners.
As an attempt to implement their vision, they have hijacked the smallest stage; at the top of the theatre building, in the middle of the noisy, cold city. But – as all garden enthusiasts know – nature (both within us and outside) is both moody and rebellious published here; plants need warmth and care, they do not bend for work-agreements and regulations. The role of the gardener (both permanent and on contract) is therefore everlastingly challenging.
At selected nights, 61 interested guests are invited to this scenic greenhouse. And when the sign says “greenhouse open”, the visitors can look at the plants, take in the atmosphere and listen to the theatre-gardeners tell about their experiences from an online consultation and ongoing experiment; an experiment with an unexpected, surprising, turn of events: One night they worked, a mangy old pigeon with a strange letter landed at the greenhouse. A letter written on a thin, thin, thin papier and signed Niccolò Machiavelli..
«Plants can choose between two survival strategies: withstand the frost or avoid it»
Skrevet av Id
Kategorier: Diskurser, Fyrsten - Machiavelli variasjoner, Nyheter / News
Hvem er dagens Machiavelli?
I forbindelse med Fyrsten: Machiavelli-variasjoner inviterer Nationaltheatret og Civita til frokostmøte i publikumsfoajeen på Nationaltheatret onsdag 10. mai klokken 08:00-09:00.
Blant spørsmål som reises er:
Hvem gir politiske råd i dag, og handler politikere etter dem? Hvorfor er Machiavellis Fyrsten fremdeles fascinerende 500 år etter utgivelsen? Kan man forstå dagens politiske maktspill ved å lese Machiavelli?
Meld deg på eller se live streaming av eventet HER
——
Vil du vite mer om Fyrsten: Machiavelli-variasjoner? Sjekk ut diskurser i veksthusportalen eller følg deler av forestillingen live på twitter @nationaltheatret
Skrevet av Id
Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Dueposter, Fyrsten - Machiavelli variasjoner
LINK TIL NATIONALTHEATRET
LINK TIL NATIONALTHEATRET
http://www.nationaltheatret.no/Fyrsten+–+Machiavelli-variasjoner.b7C_wZfM2x.ips
Skrevet av Tore Vagn Lid
Kategorier: Fyrsten - Machiavelli variasjoner, Nyheter / News
DUEPOST #1 til Fyrsten / Machiavelli-variasjoner (liten serie av visuelle tekst-etyder fra pågående manusarbeid)
En liten serie av visuelle tekst-etyder fra pågående manusarbeid:
Skrevet av Tore Vagn Lid
Kategorier: Fyrsten - Machiavelli variasjoner, Nyheter / News, Sceniske etyder / Scenic Etudes
Engleråd – En Machiavelli variasjon
Makroetyden Fyrsten er godt i gang med workshops og etydearbeid. Se her for et innblikk i etydearbeidet:
Engleråd – Fyrsten etyde from Scenisk Etyde on Vimeo.
Mennesket og makten
Lørdag 7. 2017 var Tore Vagn Lid portrettert i Klassekampen. Han snakket ut om den kommende forestillingen «Fyrsten – Machiavelli variasjoner» på Nationaltheatret, om teaterets rolle i samtiden og konkrete utopier. Utdrag: «Til syvende og sist mener Lid at «Fyrsten» handler om å se etter mulighetene, de stedene der små handlinger gjør noe større mulig. (…) – Machiavelli prøver å trene opp et politisk gehør for å være våken for mulighetene som oppstår.
Der har vi alle noe å lære.
Ikke tenk at alt går til helvete, men se etter mulighetene som oppstår, også i krisetider. Regissøren mener at tiden er inne for konkrete utopier.» «Regissøren ser teaterrommet som et sted for emosjonell, filosofisk og kritisk erfaring. Et sted der helheten av virkemidlene er mer enn summen av delene. (…) – Musikken har en umiddelbarhet som filosofien ikke har.
Skrevet av Id
Kategorier: Fyrsten - Machiavelli variasjoner, Nyheter / News, Omtaler / Reviews


Kunsthøgskolen i Oslo
Tlf: (+47) 22 99 55 00
E-post: postmottak@khio.no