Fyrsten – Machiavellivariasjoner

Operation part 1: The theatre as greenhouse

As response to a growing sense of political impotence, a group of stage performers have decided to build their own “concrete utopia” with the theatre as greenhouse and themselves as gardeners.

As an attempt to implement their vision, they have hijacked the smallest stage; at the top of the theatre building, in the middle of the noisy, cold city. But – as all garden enthusiasts know – nature (both within us and outside) is both moody and rebellious; plants need warmth and care, they do not bend for work-agreements and regulations. The role of the gardener (both permanent and on contract) is therefore everlastingly challenging.

At selected nights, 61 interested guests are invited to this scenic greenhouse. And when the sign says “greenhouse open”, the visitors can look at the plants, take in the atmosphere and listen to the theatre-gardeners tell about their experiences from an ongoing experiment; an experiment with an unexpected, surprising, turn of events: One night they worked, a mangy old pigeon with a strange letter landed at the greenhouse. A letter written on a thin, thin, thin papier and signed Niccolò Machiavelli..

«Plants can choose between two survival strategies: withstand the frost or avoid it»

pidgeonpost 1

pidgeonpost 2

 

Hvem er dagens Machiavelli?

I forbindelse med Fyrsten: Machiavelli-variasjoner inviterer Nationaltheatret og Civita til frokostmøte i publikumsfoajeen på Nationaltheatret onsdag 10. mai klokken 08:00-09:00.

Blant spørsmål som reises er:

Hvem gir politiske råd i dag, og handler politikere etter dem? Hvorfor er Machiavellis Fyrsten fremdeles fascinerende 500 år etter utgivelsen? Kan man forstå dagens politiske maktspill ved å lese Machiavelli?

Meld deg på eller se live streaming av eventet HER

——

Vil du vite mer om Fyrsten: Machiavelli-variasjoner? Sjekk ut diskurserveksthusportalen eller følg deler av forestillingen live på twitter @nationaltheatret

Velkommen til veksthuset

I Malersalen på Nationaltheatret forsøker vi i disse dager å gjøre teateret til drivhus; bygge vår egen vesle konkrete utopi. Vi spør: Er det mulig å få noe – i hvert fall noe – til å vokse i disse avmektige tider? Er det mulig å få noe til å vokse der ingen skulle tro at noe kunne gro? 28. april 2017 åpner vi veksthuset for gjester. I mellomtiden kan dere snoke inne på veksthusportalen vår! Her kan dere følge veksthuset dag for dag, koble dere på live-streaming fra veksthuset og lese duepostene våre. Vil dere lese mer om prosjektet kan dere følge linkene under diskurser.

8. april 2017
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Nyheter / News

‘Vår ære/ vår makt’ vinner av Ibsenprisen!

‘Vår ære/vår makt’ er vinner av Ibsenprisen 2017!

De to andre nominerte var:

  • 1930 – Diktatoren av Yngve Sundvor. Urpremiere ved Rogaland Teater i april 2016. Produsert av Statsteatret.
  • La deg være av Arne Lygre. Urpremiere ved Nationaltheatret i september 2016.

Den nasjonale Ibsenprisen er landets eneste dramatikkpris. Ibsenprisen deles årlig ut til en dramatisk tekst som har hatt urpremiere eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av foregående kalenderår. (Ibsenawards)

Juryen fortalte i sin begrunnelse at teksten på en svært overbevisende måte binder sammen fortiden og nåtiden i en vev av referanser som oppleves som bevissthetsutvidende. Biografiske data om Nordahl Grieg føyes sammen med annen dokumentarisk informasjon: de historiske hendelsene som lå til grunn for Vår ære og vår makt, konteksten dikteren skrev verket i og teatrets påfølgende iscenesettelse, hvordan forestillingen rammet sin tid – samt hvordan «Vår ære/vår makt» rammer vår tid og vårt klasse-inndelte samfunn.

En særegen energi og vilje særpreger dramaet og juryen overraskes av måten de ulike dramaturgiske elementene er flettet sammen til en helhet. Til tross for et utall montasjer og perspektivvridninger, fremstår verket helstøpt, med én stemme. Sentralt i Lid og Løveids konstruksjon av Vår ære/vår makt finner vi spill-metaforen, som på et besnærende vis gir leseren/publikummeren både et distanserende overblikk og et med-ansvar for narrativet. (henter fra khio.no)

Vinneren ble offentliggjort onsdag 22. mars 2017 på Ibsenhuset i Skien. 

Fikk du ikke med deg Vår Ære/Vår Makt i fjor?

Nypremiere 30. september 2017 på Den Nationale Scene (Bergen)! 

I dag – på Landmark/Kunsthallen: U-DUB (Teater som unntakstilstand)

I dag 15.2.2017 – på Landmark/Kunsthallen i Bergen: «U-DUB»

Transiteatret-Bergen/Artistic Research Programmet/Kunsthallen Landmark:

  • Forsøk på å utvikle en scenisk Dub, en ny musikk-dramaturgisk genre
  • Teater på Kunsthallen – heller enn på blackboxen 
  • Ensemblet som band – heller enn som «løst projekt» 
  • Et utvidet musikalsk materialbegrep 
  • Stoffskifte mellom aktører og mellom materialer
  • Forsøk på en live streamet happening 
  • makro-etyde inn mot et flerstemt, sosialt og musikalsk erfaringsrom 
  • Unntakstilstander og forsøk på å sette stedfortreder-kultur scenisk på prøve

u-dub

 

 

15. februar 2017
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, DUB, Dub Leviathan!, Nyheter / News

3. februar 2017
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Fyrsten - Machiavelli variasjoner, Nyheter / News

DUEPOST #1 til Fyrsten / Machiavelli-variasjoner (liten serie av visuelle tekst-etyder fra pågående manusarbeid)

En liten serie av visuelle tekst-etyder fra pågående manusarbeid: 

IMG_6700

duepost 2 (pic)

duepost 3 (pic)

 

 

 

Engleråd – En Machiavelli variasjon

Makroetyden Fyrsten er godt i gang med workshops og etydearbeid. Se her for et innblikk i etydearbeidet:

Engleråd – Fyrsten etyde from Scenisk Etyde on Vimeo.

27. januar 2017
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Fyrsten - Machiavelli variasjoner, Nyheter / News

Mennesket og makten

side-1-klassekampen-intervju Lørdag 7. 2017 var Tore Vagn Lid portrettert i Klassekampen. Han snakket ut om den kommende forestillingen «Fyrsten – Machiavelli variasjoner» på Nationaltheatret, om teaterets rolle i samtiden og konkrete utopier. Utdrag: «Til syvende og sist mener Lid at «Fyrsten» handler om å se etter mulighetene, de stedene der små handlinger gjør noe større mulig. (…) – Machiavelli prøver å trene opp et politisk gehør for å være våken for mulighetene som oppstår.
Der har vi alle noe å lære.

Ikke tenk at alt går til helvete, men se etter mulighetene som oppstår, også i krisetider. Regissøren mener at tiden er inne for konkrete utopier.» «Regissøren ser teaterrommet som et sted for emosjonell, filosofisk og kritisk erfaring. Et sted der helheten av virkemidlene er mer enn summen av delene. (…) – Musikken har en umiddelbarhet som filosofien ikke har.

 

øst — vest / mikroetyde bergen: «utsnitt» på hordaland kunstsenter

img_6586

dramaturgisk workshop: samarbeid mellom khio/transiteatret-bergen/teatervitenskap uib

23. november 2016
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Logg / Log, Nyheter / News, Sceniske etyder / Scenic Etudes