Kritikkens kunst: scenekunstneren som kritiker og selvkritiker #2

Kritikkens kunst: scenekunstneren som kritiker og selvkritiker #2

Basert på workshop-modellen vi utviklet under prosjektprogrammet, februar 2016, hvor MA-studenter inntok «rollen» som kritikere og publiserte sine teater-kritikker for en norsk teateroffentlighet, er vi nå i ferd med å fullføre det andre kurset. Der studentene sist skrev utelukkende for scenekunst.no, publiseres det denne gang kritikker både på scenekunst.no og på den nye nettplattformen til Norsk Shakespearetidsskrift: www.shakespearetidsskrift.no

link ril 20’6 og #1:

utgangspunktet for kurset var formulert slik:

«Den tetteste og mest dirkete kontaktflaten mellom det «utøvende» og det «teoretiske» ved teatret, skjer ofte i møtet mellom scenekunstner og kritiker. Ved å gjøre utøveren selv til kritiker, og samtidig betrakte kritikken som kunstform, ønsket vi å undersøke kritikkens form, risiko og potensial – både kunstnerisk og teoretisk. Hva er kritikk? Hvordan møtes og omformers kunstneriske inntrykk og teoretisk refleksjon i arbeidet som kritiker? Og hvilken kunstnerisk gevinst kan scenekunstneren – og i neste instans scenekunsten – selv ha ved å innta rollen som kritiker og selv-kritiker?
Over ca to uker blir ulike kritiker-prosjekter blitt prøvd ut, både i form av daglige refleksjoner og diskusjoner med veiledere, og som konkrete skriftlige kritikker publisert på nettet;www.etudes.khio.no , www.scenskunst.no og www.shakespearetidsskrift.no.
Slik er også ambisjonen å kunne overta eller «kjenne på» litt av den risikoen som ligger i det å være kritiker – utlevert til en leser som gjerne har en helt annen oppfattelse av et kunstprosjekt, enn det kritikeren har.
Tore Vagn Lid»

hovedveileder/kursholder: Tore V. Lid
gjesteveiledere: Jesper Halle, Jon R. Moe, Therese Bjørneboe (redaktør) og Julie Rongved Amundsen (redaktør)

 

kritikkene vil komme på trykk om kort tid!

øst — vest / mikroetyde bergen: «utsnitt» på hordaland kunstsenter

img_6586

dramaturgisk workshop: samarbeid mellom khio/transiteatret-bergen/teatervitenskap uib

23. november 2016
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Logg / Log, Nyheter / News, Sceniske etyder / Scenic Etudes

mikro-etyde uke: musikken i teatret – teatret i musikken

Denne uken har stått i den musiske Skuespillerens tegn. Nike Free 5.0 Hombre adidas zx flux damskie i samarbeid med perkusjonisten og komponisten Tomas Nilsson har vi med Teaterhøgskolens topp motiverte skuespillerklasse (master) gått løs på musikken i teateret og teateret i musikken. NIKE AIR HUARACHE College Jerseys Store Etydene/problemstillingene har spent fra teksten som rytmisk parameter til korets muligheter i teateret.

ny refleksiv etyde på trykk

I nr 1-2015 av Norsk Shakespeare & Teatertidsskrift publiserer Tore Vagn Lid en ny refleksiv etyde under tittelen: «Om forholde seg postdramatisk til det dramatiske».

Med utgangspunkt i det pågående arbeidet med det sceniske albumet DUB Leviathan! ( premiere under Festspillene i Bergen 28.5.15) er etyden et proaktivt forsøk på å gripe dialektikken mellom det dramatiske og det postdramatiske.

 

 

27. desember 2014
Skrevet av Tore Vagn Lid

Kategorier: Dub Leviathan!, Logg / Log, Sceniske etyder / Scenic Etudes