«Fridomens Vegar» & «Vår Ære/Vår Makt» på liste over viktigste forestillinger i 2016!

Både «Fridomens Vegar» og «Vår Ære/Vår Makt» – to makroetyder i vårt forskningsprosjekt – er inne på Klassekampens liste over årets viktigste forestillinger!

I alt var 9 forestillinger med i utvalget, gjort av Klassekampen sine tre kritikere.

1-a1-b

Her er begrunnelsene fra klassekampen:

Fridomens Vegar: 

«Regissør og forfatter Tore Vagn Lid går stadig nye veier, ikke minst når det gjelder å utfordre og engasjere publikum. I «Fridomens Vegar» deltar for eksempel tilskuerne aktivt som medlemmer av quizlag, en ironisk kommentar til dagens konkurranseiver. Oppsetningen der skuespillerne elegant veksler mellom å spille seg selv og quiz-verter, er et krast angrep på testingens dominerende plass i vårt sanfunn. Den stiller både provoserende og tankevekkende spørsmål som gjør den til viktig samtidsteater.» (Idalou Larsen)

Vår Ære/vår makt: 

Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid har nyskrive Nordahl Griegs bitande mellomkrigsoppgjer med norsk reiarkapital. Saman med scenograf Olav Myrtvedt har dei laga ei multimediaframsyning der skiljet mellom scene og sal er borte og publikum fysisk får kjenne på klasseskilnadane. Underhaldande og velspela politisk teater» (Amund Grimstad)

Husk at det fortsatt er mulig å se begge forestillingene! 

Fridomens Vegar på Det norske teatret har kun ledige billetter i dag, men Vår ære/vår makt går på Den Nationale Scene i Bergen fra 30. september til 27. oktober 2017! 

 

2

U-DUB nominert til Heddapris!

U-DUB er nominert til Heddaprisen for årets forestilling for ungdom 2017! 

(mer…)

2. september 2017
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: DUB, Nyheter / News, Omtaler / Reviews

‘Vår ære/ vår makt’ vinner av Ibsenprisen!

‘Vår ære/vår makt’ er vinner av Ibsenprisen 2017!

De to andre nominerte var:

  • 1930 – Diktatoren av Yngve Sundvor. Urpremiere ved Rogaland Teater i april 2016. Produsert av Statsteatret.
  • La deg være av Arne Lygre. Urpremiere ved Nationaltheatret i september 2016.

Den nasjonale Ibsenprisen er landets eneste dramatikkpris. Ibsenprisen deles årlig ut til en dramatisk tekst som har hatt urpremiere eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av foregående kalenderår. (Ibsenawards)

Juryen fortalte i sin begrunnelse at teksten på en svært overbevisende måte binder sammen fortiden og nåtiden i en vev av referanser som oppleves som bevissthetsutvidende. Biografiske data om Nordahl Grieg føyes sammen med annen dokumentarisk informasjon: de historiske hendelsene som lå til grunn for Vår ære og vår makt, konteksten dikteren skrev verket i og teatrets påfølgende iscenesettelse, hvordan forestillingen rammet sin tid – samt hvordan «Vår ære/vår makt» rammer vår tid og vårt klasse-inndelte samfunn.

En særegen energi og vilje særpreger dramaet og juryen overraskes av måten de ulike dramaturgiske elementene er flettet sammen til en helhet. Til tross for et utall montasjer og perspektivvridninger, fremstår verket helstøpt, med én stemme. Sentralt i Lid og Løveids konstruksjon av Vår ære/vår makt finner vi spill-metaforen, som på et besnærende vis gir leseren/publikummeren både et distanserende overblikk og et med-ansvar for narrativet. (henter fra khio.no)

Vinneren ble offentliggjort onsdag 22. mars 2017 på Ibsenhuset i Skien. 

Fikk du ikke med deg Vår Ære/Vår Makt i fjor?

Nypremiere 30. september 2017 på Den Nationale Scene (Bergen)! 

Mennesket og makten

side-1-klassekampen-intervju Lørdag 7. 2017 var Tore Vagn Lid portrettert i Klassekampen. Han snakket ut om den kommende forestillingen «Fyrsten – Machiavelli variasjoner» på Nationaltheatret, om teaterets rolle i samtiden og konkrete utopier. Utdrag: «Til syvende og sist mener Lid at «Fyrsten» handler om å se etter mulighetene, de stedene der små handlinger gjør noe større mulig. (…) – Machiavelli prøver å trene opp et politisk gehør for å være våken for mulighetene som oppstår.
Der har vi alle noe å lære.

Ikke tenk at alt går til helvete, men se etter mulighetene som oppstår, også i krisetider. Regissøren mener at tiden er inne for konkrete utopier.» «Regissøren ser teaterrommet som et sted for emosjonell, filosofisk og kritisk erfaring. Et sted der helheten av virkemidlene er mer enn summen av delene. (…) – Musikken har en umiddelbarhet som filosofien ikke har.

 

Pressen om fridomens vegar

8. oktober var det premiere på makroetyden Fridomens Vegar på det norske teatret. forestillingen fikk karakter 5 av både Aftenposten, Dagsavisen og Dagbladet.

fullsizerender-kopi

Fra Aftenpostens anmeldelse: 

VÅR DYREBARE FRIHET ER EN ILLUSJON

«Spørsmålene Vagn Lid stiller, både i teksten og etter hvert i quizen, kryper inn under huden på publikum og skaper flere spørsmål – lenge etter at vi forlater teatret. Mens quizen bryter inn som moro-versjonen av en deus ex machina, er det hva Vagn Lid lar svarene avdekke vi tar med oss videre.

Han setter moralske spørsmål under debatt i en underholdende form for vår tid.

Ibsen gjorde det i sin tid. Han revolusjonerte som kjent teatret og sjokkerte borgerskapet.

Vi lar oss ikke så lett sjokkere i dag, men en viss grad av hjernerystelse utsetter Vagn Lid oss for. Det skal han ha takk for, og teatret skal ha takk for å slippe så uvanlig teater til.»

Fra Scenkunst.no sin anmeldelse: 

BALANSE I GALSKAPEN

«Det vrimler, i Tore Vagn Lids postdramatiske ånd, av lydlige, visuelle, musikalske og skuespillmessige elementer som avløser hverandre og spiller sammen. Men jeg kan ikke huske å ha sett det så forløst før. Det er som om formen, med alle sine ingredienser, har kommet dit den skal og hviler i seg selv.»

Fra Dagsavisens anmeldelse: 

LIVET UNDER LUPEN

«Det som først framstår som et uskyldig spørreshow, får etter hvert ettertenksomme og ubehagelige anstrøk etter hvert som spørsmål og svaralternativer antyder tematikkens dybde, og skuespillernes innbyrdes forsøk på å unnslippe de ubehagelige kontrollene de underlegges. I spennet mellom den lette underholdningsformelen og tematikkens skremmende framtidsvisjon, oppstår nyskapende teater som utfordrer.»

Linker til anmeldelsene: 

Aftenposten

Dagbladet 

Dagsavisen 

Scenekunst.no

 

 

24. september 2016
Skrevet av Ida Blixt Teige

Kategorier: Fridomens Vegar, Nyheter / News, Omtaler / Reviews

«Vår Ære/Vår Makt» nominert til 4 heddapriser!

Forestillingen «Vår Ære/Vår Makt» (tekst av Grieg, Nike Air Yeezy nike air zoom pegasus 31 hombre Lid, Parajumpers Femme New Arches

  • NIKE ROSHE RUN
  • Løveid) med regi/musikk/audio-visuelt konsept av Tore Vagn Lid hadde premiere på Den Nationale Scene i Bergen og forskningsprosjektet «Kunnskaper og ferdigheter for et postdramatisk teater» fungerte som katalysator. Moncler Femme

  • Nike Air Max 2018 Men
  • Nå er forestillingen nominert til ikke mindre enn fire heddapriser: – Tore Vagn Lid nominert for «Årets Regi» – Tore Vagn Lid/Cecilie Løveid for «Årets Scenetekst» – Olav Myrtvedt for «Årets Scenografi» – Forestillingen for «Årets Forestilling» Prisutdeling 12. free run 5.0 nero uomo

  • Nike Free 5.0 Dames zwart
  • juni 2016.

    19. september 2016
    Skrevet av Ida Blixt Teige

    Kategorier: Nyheter / News, Omtaler / Reviews

    2 Heddapriser til Tore Vagn Lid!

    Forestillingen Vår ære/vår makt ble tildelt hele 3 heddapriser på søndag. 2 av de gikk til Tore Vagn Lid for beste regi og beste scenetekst. I begrunnelsene står det:

    BESTE REGI
    Tore Vagn Lid for «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid, Den Nationale Scene
    Årets regivinner er en balansekunstner, med evne til å kombinere stilgrep og formelementer fra ulike handlingsplan og tidsepoker i ett samlet, informasjonsrikt, helhetlig og komplekst uttrykk. Han har vist en sterk vilje til å ta opp kompliserte, sammensatte spørsmål i sine oppsetninger, og det gjør han også i år. Årets vinner kaller seg gjerne autor, og begrepet er dekkende. Hans teater har preg av totalkunstverk, med et svært bevisst forhold både til kildematerialet og til de virkemidler det uttrykkes gjennom.

    FullSizeRender-8

    BESTE SCENETEKST

    Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid for tekstarbeid til Nordahl Griegs «Vår ære/vår makt», regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene
    Et klassisk teaterstykke er en liten verden i seg selv, med sitt språk, sine konvensjoner og ikke minst dramatikerens biografi som bakteppe. Årets pris går til et unikt kunstnerisk samarbeid som på kompromissløst og modig vis kontekstualiserer en av «de bestes» verk. Gjennom omfattende research blandet med poesi og politikk, skriver de frem hans livshistorie, verk og samtidige kontrovers. På denne måten skaper de nytt politisk teater og ikke minst ny kunst.


    For mer informasjon se:

    Heddaprisen.no

    khio.no

     

    14. september 2016
    Skrevet av Ida Blixt Teige

    Kategorier: Nyheter / News, Omtaler / Reviews

    Anmeldelser Vår ære/vår makt

    image1

    Hentet fra dns.no : 

    «Vår ære/vår makt» får kjempeanmeldelser i pressen etter urpremieren 29. januar. BT gir like godt en sekser, mens BA og Dagbladet gir terningkast fem til Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids granskning av Nordahl Griegs drama.
    «Bedre teater ser du sjelden på norske scener», slår Jan H. Landro i BT fast og fortsetter: «Det var grunn til å gå til dette prosjektet med en viss skepsis; mislykket tukling med klassikerne har vi sett nok av. Men hva skjer? Jo, nytt og gammel veves nærmest sømløst sammen, overgangene er kontrastrike og virkingsfulle, ensemblespillet sitter fra første scene, musikken med sine ekko av det nasjonale er skrevet og brukt intelligent, og de tre musikerne gjør en drømmejobb. Og den nødvendige, kritiske avstanden til det som skjer på scenen, blir også opprettholdt.» Les anmeldelsen her

    BAs Per Haukaas er også begeistret og triller altså en femmer på den berømte terningen og slår fast at «Nordahl Grieg fanger oss fortsatt». «Det er et ambisiøst prosjekt, presentert med en effektiv scenografi, et stort historisk materiale og med en strøm av lyd og bilder. Alle inntrykkene vi får i løpet av de to timene som «Vår ære/Vår makt» pågår, fascinerer, forundrer og forvirrer oss. Tore Vagn Lid har som medforfatter og ansvarlig for regi og konsept satt sitt spesielle preg på forestillingen. Dette er en multimedia-oppsetning der et scenisk mørkerom fremkaller og forstørrer bilder.» Les anmeldelsen her

    Dagbladet gir også terningkast fem og Lillian Bikset skriver blant annet: «Fortellingen er effektivisert, forståelsene utvidet, i Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids «Vår ære/vår makt». Konteksten er utvidet. Tidsperioden er utvidet. Biografisk informasjon om Nordahl Grieg og Gerd Egede Nissen er lagt inn, det er også annen dokumentarisk info. Sammenhenger som i 1935 var allment kjente blir forklart. Samtidig er fortellingen effektivisert: Originaltekst er redigert, komprimert og gitt ny kronologi. Symboler er skiftet ut. Den Nationale Scene gjør rett i å kalle «Vår ære/vår makt» en urpremiere. Oppsetningen framstår som langt mer enn en oppdatering av Nordahl Griegs skuespill. «Vår ære og vår makt» ligger naturligvis til grunn, men dette er både en bevissthetsutvidelse og en formutvidelse.»Les anmeldelsen her

    Klassekampen er også full av lovord og Therese Bjørneboe skkriver blant annet: «Til tross for et myldrende idétilfang, er «Vår ære/Vår makt» imponerende helstøpt.» og «Både musikalsk og visuelt er forestillingen rett og slett et show, to timer uten dødpunkter». ««En framkalling av Bergen, krigen og kapitalismen», kaller teatersjef Agnete Haaland forestillingen i programmet. Ordet «framkalling» er ikke tilfeldig valgt, for i Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids «Vår ære/Vår makt» tenker de på teatret som et mørkeromarbeid.
    Som det fremgår av tittelen, bygger forestillingen på Nordahl Griegs mest berømte stykke, «Vår ære og vår makt». Men heller enn å være en moderne og aktualiserende fortolkning, eller oppsetning, har prosjektet karakter av å være en dokumentasjon av Hans Jakob Nilsens legendariske oppsetning på Den Nationale Scene i 1935. Den forestillingen utløste en av de heftigste teaterfeidene i norsk teaterhistorie, etter at styret grep inn og ville stanse den», skriver Bjørneboe blant annet.

    8. september 2016
    Skrevet av Ida Blixt Teige

    Kategorier: Nyheter / News, Omtaler / Reviews, Vår ære/Vår makt

    Tore Vagn Lids «DUB Leviathan!» vil forberede deg på unntakstilstanden

    Torsdag 28. mai har Transiteatret-Bergen premiere på sitt sceniske album DUB Leviathan! under festspillene i Bergen. Se hva Natt og Dag har skrevet om forestillingen:

    http://www.nattogdag.no/2015/05/dub-leviathan-tore-vagn-lid/?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget&utm_content=www.nattogdag.no

    25. september 2015
    Skrevet av Tore Vagn Lid

    Kategorier: Dub Leviathan!, Omtaler / Reviews

    on DUB Leviathan! in Beyerischer Rundfunk

    Tore Vagn Lid in Interview with the German Bayerischer Rundfunk after the first performance of DUB Leviathan! at the Bergen International Festival.

    14. september 2015
    Skrevet av Tore Vagn Lid

    Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Dub Leviathan!, Omtaler / Reviews