(Scene)kunstens organisatoriske forutsetninger! Frankfurter dybde-samtaler med Ensemble Modern, Kammerspiele i München, Théâtre Lausanne, Toneelhuis i Antwerpen m.f.

(Scene)kunstens organisatoriske forutsetninger! Frankfurter dybde-samtaler

Hvilken organisering ligger ofte bak store kunstneriske «hendelser»? Hva skyldes det når ting — som ser så lovende ut på papiret — går galt? Hvorfor har f.eks Ensemble Modern, med sin flate struktur og sin medbestemmelses-profil, fått til det forløperen Schauspiel Frankfurt — med sitt forsøk på et allmannastyrt teater — ikke fikk til i tiåret før? Hva gikk nå egentlig galt på Volksbühne i Berlin under Dercon? Hvorfor peker Heiner Goebbels og Rimini Protokoll så ofte på Sveits og på Théâtre Lausanne som det perfekte sted å produsere sine forestillinger? Og hvordan tenkes og arbeides det  nå i Marburg, hvor to teatersjefer — heller enn en —  og med likt mandat har overtatt et tradisjonsrikt teaterhus? Hvordan organiserer Kammerspiele i München sine mange – og radikalt ulike – forestillinger, og hvordan skiller dette seg fra Theaterhaus Jena, Bauhaus-teatret med sine uvanlige modeller for drift,  eller fra den belgiske «motoren» Toneelhuis i  Antwerpen? 

Hvorfor ikke spørre dem selv, tenkte vi, og arrangerte et 3 dagers  symposium/masterclass på Institut für Theater-Film und Medienwissenscahft i Frankfurt a.M. Dette var også siste offisielle etappe for mitt engasjement som Hölderlin Gastprofessur i sammenlignende ob allmenn dramaturgi 2018. 

Noen av samtalene vil gjøres tilgjengelig på nett i tiden framover, og jeg vil selv forsøke å bidra med en større tekst/refleksjon herfra. Jeg vil her særlig trekke fram samtalen jeg hadde med Reiner Römer — slagverker og sentral tenker i det enestående samtidsmusikk-kompaniet  Ensemble Modern.  Jeg tror at Norge og norsk teater har mye å hente i slike komparative undersøkelser, og — ikke minst — andre kan også ha mye å lære av norsk teater! Det, om ikke annet, får være min oppsummering.

Auf Wiedersehen FF

Herzlich

TVL

28. oktober 2018
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Nyheter / News

Kriser og muligheter: Hvordan organisere framtidens teater? Frankfurt, nå.

Teaterfolk, administratorer, politikere vitere: Tipser dere om en konferanse/masterclass som jeg har vært med å initiere, og som finner sted i Frankfurt a.M. f.o.m dag t.o.m lørdag denne uken, og som i tillegg vil gjøres tilgjengelig på nett.

Under tittelen «Implosion of the institution Stadttheater? History, Analysis, Perspectives»  møtes her europeiske teater-aktører/forskere, ledere, dramaturger og studenter for en diskusjon om situasjonen i tyske teater-organisasjoner vs. verden rundt.

Det er urolig i tysk-språklig teater for tiden (jamfør situasjonen rundt Volksbühne i Berlin og Kammerspiele i München). Spørsmålet er i ytterste instans: I en tid av strukturelle krisetegn i teateret; av overproduksjon av forestillinger og underproduksjon av sikre kunstneriske jobb-betingelser; hvordan få til velfungerende og framtidsrettede teater-organisasjoner? Med blikk for framtid stilles også spørsmål: Hva har fungert før – og hvor strandet det? Eksempel: Det legendariske «Ensemble Modern» fra nettopp Frankfurt  (som stiller i kveld) og allmannastyrte modeller, a la Schauspiel Frankfurt rudt 1970. Og, ikke minst, hva er i spill nå; fra eksperimenter med to teatersjefer,helle enn en i Marburg, til nye ansatser for teater-institusjonell ledelse i Sveits.

«The Master Class is the culmination of a seminar jointly offered by Tore Vagn Lid and Nikolaus Müller-Schöll, as well as the lecture series on «Dramaturgies of Theatre Architecture», having taken place during the 2018 summer semester.»

For mer informasjon, sjekk:

https://blog.studiumdigitale.uni-frankfurt.de/hoelderlin/veranstaltungen/implosion-stadttheater/

Tore Vagn Lid

25. oktober 2018
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Nyheter / News

Rorschach møter Puccini til samspill, naken på hotellrommet

Nå på lørdag, kl 19 og nå på lørdag kl 21.30 (#Hedddagene#Khio#Tt-B)

Ja, så møter altså Rorschach endelig Puccini til samspill, naken på hotellrommet:

Mange kjenner til «Rorschach-testen» men ikke så mange kjenner til de ti sagnomsuste bildene, deres opphav, innbyrdes spenningsforhold, og – ikke minst – deres nye (kunstneriske) muligheter. Highway Hypnosis, dette (tilsynelatende) vesle musikkdramatiske eksperimentet, utvider den sveitsiske Jung-eleven Hermann Rorschachs 1921-test, fra en dialog mellom terapeuten og pasienten, til en dialog mellom to rom på et virtuelt hotell, hvor det er opp til gjesten, opp til oss, å lese hva som egentlig foregår på den andre siden. Den Store Hotell-testen er jo slik, ikke sant? Hotellet forteller sine historier i ufullendte lyd-bilder, og når vi setter dem sammen og gir dem mening, ender de opp som historier om oss; våre fordommer, våre holdninger, våre forestillinger.  For det eneste som er sikkert her, er:

-at pianisten i det ene rommet øver seg gjennom den ufullendte (mange vi derfor si mislykkede) operaen som Giacomo Puccini begynte på i 1921.

-at psykiatrien på det andre rommet, online, bedriver noe som kanskje ikke bare er til det beste for pasienten bak skjermen i badekaret.

Og – by the way – for oss, såkalt, spesielt interesserte (for dette handler også om kunstnerisk forskning, om det jeg har kalt for en «analogisering av det digitale», om Teaterhøgskolens nye master-utdanning, om utvidelsen av musikkdramaturgien, og om forholdet mellom kunstform og organisasjonsform):

  • ledemotiv 1: Scenisk psykoanalyse i biologiens og «fasit-testenes» tidsalder. (eller: de ikke kvantifiserbare forestillingenes sannhet)
  • ledemotiv 2: Puccinis eventyr-opera kaster fra seg librettoen og møter – helt naken – Rorschachs 10 foruroligende bilder (og vice versa).

(det ryktes om at hotellrommet snart er fullbooket, men litt ut på kvelden er det visst plass. her er link: http://dramatikkenshus.no/nyheter/highway-hypnosis-av-tore-vagn-lid-pa-heddadagene/)

 

Tore V. Lid

6. juni 2018
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Nyheter / News

23. mai 2018
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Nyheter / News

PORTAL FOR FORMIDLING/REFLEKSJON/DOKUMENTASJON

I prosjektperioden, 2014-2017, har denne siden vært det offisielle nettstedet for forskningsprosjektet «Nye forestillinger – Nye kunnskaper og ferdigheter». Fra og med 2018 fortsetter det, både som arkiv for det aktuelle forskningsprosjektet, men også – og som en naturlig fortsettelse – som en portal for forskningsformidling, dokumentasjon og refleksjon.

 

Prof. Dr. Tore Vagn Lid

10. mai 2018
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen

Portal for løpende refleksjon/dokumentasjon

Denne siden, som har fungert som en base/logg/blogg for snart fire år med kunstnerisk forskningsarbeid (se under), fortsetter fra og med 2018 som en base- eller portal for løpende refleksjon/dokumentasjon.

Den er ikke å se som en «blogg», men som en dynamisk plattform for deling av tanker og material knyttet til teater, hva det har vært og hva det kan være.

 

Prof.Dr. Tore Vagn Lid

10. mai 2018
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen

Følg vår podcast fra dramaturgidagene!

Etter over tre år med kunstnerisk utviklingsarbeid går nå Nye forestillinger – nye verktøy mot slutten. I den forbindelse arrangerer prosjektet et treukers program mellom 22. november og 8. desember med dramaturgi i sentrum.

(mer…)

21. november 2017
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen, Nyheter / News

Highway Hypnosis – Episode #1

Av Tore Vagn Lid. 

Onsdag 22. november kl 20:00
Torsdag 23. november kl 20:00
Scene 1, Kunsthøgskolen i Oslo

(mer…)

5. oktober 2017
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen

5. oktober 2017
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen

Radiohøyring – Kunsten å høyra saman

Av Tore Vagn Lid

Onsdag 6. desember kl 19:00 
fri entre

(mer…)

5. oktober 2017
Skrevet av Id

Kategorier: Dramaturgi i kampsonen