”Den Stundesløse”

Sarah bilde Fra venstre Jonas Strand Gravli, Henrik Rafaelsen, Thorbjørn Harr, Ågot Sendstad og Espen Alknes Foto National Theatret   Kunstnerisk team: Laurent Chétouane, Tone Mostraum, Andrine Sæther, Heidi Goldmann, Kyrre Hellum, Jonas Strand Gravli, Henrik Rafaelsen, Thorbjørn Harr, Ågot Sendstad, Espen Alknes, Mathias Halvorsen, Sanna Dembowski, Marianne Thallaug Wedset, Ingunn schumann Mosand og Olav Torbjørn Skare Skuespillerne i ”Den Stundesløse” sjarmerer oss og hverandre Jeg sitter på kanten av setet mitt. Parajumpers Homme Delvis fordi det er vanskelig å se hele scenen, men også fordi jeg er litt mer nysgjerrig enn vanlig. NIKE ZOOM ALL OUT nike dunk mid De ser så lure ut. De ser ut som om de har massevis av hemmeligheter, og snart skal jeg få vite dem alle sammen. Skuespillerne går rundt i rommet. De er imøtekommende, og det er en avslappet ”kosestemning” på scenen. De holder seg nærme hverandre. Timberland Classic Bottes De fjaser, men på en fin måte. Utah State Aggies Jerseys De sjarmerer oss og hverandre. De har fjollete parykker og stygge kostymer. ZX 750 Så begynner det. Michigan State Spartans Jerseys Ågot Sendstad, som spiller Pernille, «matchmaker`n» i stykket, forteller oss litt om handlingen, og vi får et nyttig overblikk over historien som har- og skal utspille seg. Plottet er enkelt: ”Hvordan hindre at husets datter blir Madam Fru Bokholder?” Scenen bobler over av kroppsspråk Det er en sjelden fryd å se skuespillere jobbe så fritt på scenen. Skuespillerne tar seg god tid og følger de impulsene de får fra hverandre gjennom ulike fysiske tilnærminger, blikk, tonefall og lignende. Ensemblet er hele tiden lyttende og nysgjerrige.

  • Air Yeezy Vendre
  • Det er som å observere barn i lek. Alle skuespillerne er stort sett til stede på scenen til en hver tid. Men de sitter ikke bare og observerer. Føler de for det, går de gjerne helt opp i ansiktet på de som snakker, eller stiller seg ved siden av, eller legger seg på gulvet. New Balance 515 hombre Alt dette gir impulser til de andre i ensemblet, og holder bildet, teksten og spillet levende til en hver tid. En av skuespilleren har så godt som ingen replikker før langt ut i 2. Akt. Canada Goose Chilliwack Bomber Han rusler rundt og fyller scenebildet med ulike innfall, fram til han bryter ut i tale mot slutten av forestillingen. Bildet over er et resultat av hva som kan oppstå når skuespillerne gjør det de føler for i øyeblikket og plutselig, i dette tilfellet, befinner seg på rekke. Det er ingen sufflør til stede, men manuset står på et notestativ på scenekanten, slik at ensemblet kan forsyne seg selv med replikker hvis de har glemt dem. Adidas Zx Flux Femme Rose Dette grepet fungerer godt, og skuespillerne kommer enda nærmere oss som publikum når de bryter ut av spillet. Ågot Senstad, er spennende å følge. Memphis Tigers Hun har forstått noe essensielt når det kommer til det jeg oppfatter som formen i forestillingen. Nike Air Max 2017 Heren zwart Hun balanserer så fint mellom den tydelige, alvorlige leveringen av teksten og den tøysete, improviserte, respektløse tekstleveringen. Timingen hennes er lydhør, og hun leverer til tider teksten som om den var musikk. air max 90 pas cher Plutselig hører vi rytmen i språket, og kroppen hennes følger etter. Det er naturligvis en viktig forutsetning at de andre skuespillerne også er med på notene, og i 1.akt er ensemblet imponerende samstemte.

  • NIKE FREE 5.0
  • Et par mislykkede forslag Distansen til språket blir essensiell for framføringen av denne gamle «svingdørkomedien», men halvveis ut i 2. akt skjer det noe. Det er akkurat som om et par av skuespillerne bryter med den hårfine balansen mellom distanse og innlevelse, og spillet ender opp med å bli stort, tomt og umusikalsk. Det slår meg at formen er sårbar og at det ikke skal mer enn et par ”mislykkede” tilbud til, før det hele framstår som et kjedelig, overspilt kaos.

  • Nike Air Max 90 Donna Rosa
  • Dette er kanskje ulempen ved å jobbe med en så åpen og leken form: Hvis ikke ensemblet lytter til hverandre, kan de ende med å kjøre forestillingen i helt gal retning. new balance bordeaux femme courir 420 Når det er sagt, så er det definitivt verdt det. asics gel pulse 8 męskie Denne regiformen er risikabel, men det er nettopp det som gjør at det svinger.

  • NIKE Air VAPORMAX
  • Forestillingen lever i kraft av skuespillernes og publikums dagsform, og jeg vil tro den er veldig forskjellig fra kveld til kveld.

    4. september 2016
    Skrevet av Ida Blixt Teige

    Kategorier: Kritikketyder / Critique etudes